sâmbătă, 25 ianuarie 2014

Automobilul – este un vehicul rutier, carosat si suspendat elastic pe cel putin trei roti, care se poate deplasa prin mijloace proprii de propulsie in diferite conditii de teren, si care este destinat transportului direct sau prin tractare al unor incarcaturi ce pot fi marfuri, persoane sau utilaje. Partile principale ale unui automobil sunt: motorul, sasiul si caroseria. Motoarele folosite la automobile sunt in majoritatea cazurilor, motoare cu ardere interna cu piston.

Motorul cu ardere interna – este o masina termica de forta care transforma caldura degajata prin arderea combustibilului in lucru mecanic prin intermediul evolutiilor unui agent motor (fluid motor) in stare gazoasa. In motorul cu ardere interna, atat procesul de ardere (transformarea energiei chimice in caldura cat si procesul de transformare a caldurii in lucru mecanic se desfasoara in interiorul cilindrilor).

Motorul – este alcatuit din mecanismul motor, respectiv de sistemele si instalatiile auxiliare (mecanismul de distribuţie, sistemul de alimentare cu combustibil, sistemul de aprindere, sistemul de racire si sistemul de ungere) necesare realizarii procesului de functionare si sistemul de pornire.

Mecanismul motor – numit si mecanismul biela-manivela, constituie principalul ansamblu al motorului cu ardere interna, cu piston. El are rolul de a transforma miscarea de translatie rectilinie-alternativa a pistonului intr-o miscare de rotatie a arborelui cotit. Organele componente ale mecanismului motor se impart in organe fixe si organe mobile. Din grupa organelor fixe fac parte: blocul cilindrilor, chiulasa si carterul. Grupa organelor mobile cuprinde: arborele cotit si volantul, bielele si pistoanele cu bolturile si segmentii.

Mecanismul de distributie – asigura deschiderea si inchiderea supapelor, la momente bine precizate pentru a face posibila evacuarea gazelor de ardere si umplerea cilindrului cu gaze proaspete (amestec aer-combustibil).

Instalatia de alimentare – cu combustibil are rolul de a asigura curatirea (filtrarea) si introducerea in cilindrii motorului a combustibilului si a aerului (fie in amestec, fie separat), in anumite proportii bine stabilite.

Instalatia de alimentare – cuprinde rezervoare, conducte, filtre, pompe, precum si organele care servesc la prepararea si introducerea combustibilului in cilindri (carburatorul la motoare cu aprindere prin scanteie si injectoarele la motoarele cu aprindere prin compresie).

Instalatia de aprindere – serveste la declansarea scanteii electrice, in interiorul camerei de ardere (la motoarele cu aprindere prin scanteie) pentru aprinderea amestecului carburant.

Instalatia de racire

– asigura racirea unor organe importante ale motorului (cilindrii si chiulasa), pentru a se evita supraincalzirea acestor piese, datorita caldurii pe care o primesc de la gazele de ardere. Mentinerea unui regim termic normal de functionare a pieselor motorului este de mare importanta pentru economicitatea si siguranta in exploatare a motorului.

Instalatia de ungere – are rolul de a asigura ungerea pieselor in miscare, pentru a reduce frecarea si a preveni uzura pieselor motorului.

Sistemul de pornire – serveste la asigurarea turatiei minime de pornire a motorului.

Sasiul – este format din grupul organelor de transmitere a momentului de la motor la rotile motoare (transmisia), sistemele de conducere ale automobilului (directia si franarea) organele de conducere si sustinere si instalatiile auxiliare.

Transmisia – are rolul de a transmite momentul motor la rotile motoare, modificandu-i, in acelasi timp, si valoarea in functie de variatia rezistentelor la inaintare. Transmisia este compusa din: ambreiaj, cutia de viteze, reductorul-distribuitor, transmisia longitudinala, transmisia principala (angrenajul in unghi), diferential, arborii planetari si transmisia finala.

Ambreiajul – are rolul de a realiza cuplarea progresiva si decuplarea motorului de restul transmisiei la pornire , precum si in timpul mersului , la schimbarea treptelor de viteza.

Cutia de viteze – are rolul de a modifica forta de tractiune, respectiv momentul motor, in functie de variatia rezistentelor la inaintare, de a permite mersul inapoi fara inversarea sensului de rotatie al motorului si stationarea indelungata cu motorul in functiune.

Reductorul-distribuitor – are rolul de a distribui momentul motor la puntile motoare ale automobilului si in acelasi timp modifica si raportul de transmitere.

Transmisia cardanica – are rolul de a transmite momentul motor, fara sa il modifice, intre diferite componente ale transmisiei a caror pozitie relativa este, in general, variabila (cel mai intalnit caz este de la cutia de viteze la transmisia principala).

Transmisia principala – are rolul de a transmite momentul motor de la transmisia cardanica la diferential si de al mari in acelasi timp.

Diferentialul – da posibilitatea rotilor motoare ale aceleasi punti sa parcurga drumuri de lungime diferite.

Arborii planetari – transmit momentul de la diferential la rotile motoare sau la transmisia finala.

Transmisia finala – serveste la marirea raportului total de transmitere.

Sistemele de conducere – asigura deplasarea automobilului pe traiectoria dorita in conditii de siguranta.

Sistemul de directie – seveste la schimbarea directiei de mers a automobilului, prin schimbarea planului rotilor de directie in raport cu planul longitudinal al automobilului.

Sistemul de franare – serveste la reducerea vitezei automobilului dupa dorinta conducatorului sau chiar la oprire, precum si la imobilizarea lui in timpul parcarii.

Organele de sustinere si propulsie – cuprind: cadrul, carterele puntilor, rotile si suspensia.

Cadrul – constituie suportul pe care se monteaza organele si mecanismele componente ale automobilului.

Sistemul de propulsie (carterele puntilor si rotile) – transforma miscarea de rotatie in miscare de tranlatie si ajuta automobilul sa se sprijine pe drum sau pe sol.

Suspensia – transforma socurile in oscilatii cu amplitudine si frecventa suportabile de catre calatori si amortizeaza oscilatiile.

Instalatiile auxiliare – servesc la asigurarea confortului, sigurantei circulatiei si a controlului functionarii automobilului. Aceste instalatii cuprind: instalatia de iluminat, instalatia de semnalizare, instalatia de incalzire si aerisire, stergatorul de parbriz, etc.

Caroseria – serveste ca organ purtator pentru pasageri sau marfurile care se transporta. La multe autoturisme si la unele autobuze moderne, caroseria preia si rolul cadrului (caroserii autoportante).

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!